W świecie Ynevu istnieje wiele przedmiotów skupiających magiczną energię i wspomagających mieszkańców wielu krain swoimi mocami. Postacie graczy władający dowolną z licznych dziedzin magii, mogą w zakresie swoich kompetencji tworzyć takie przedmioty. Żeby móc użyć magiczny przedmiot, należy się z nim związać w rytuale dostrojenia. Wówczas magiczny przedmiot - czerpiąc a mocy właściciela - napełnia swój potencjał, odwdzięczając się magicznym efektem w chwili potrzeby. Poniżej opisujemy szczegółowo zasady.
Magicznych przedmiotów nie można używać ad hoc. Samo założenie amuletu, talizmanu czy magicznego pierścienia nie pozwala aktywnie korzystać z jego magii. Przedmiot ten musi być dostrojony do osobowości postaci, która go używa.
Jak to się robi?
Osiągnięty sukces determinuje Potencjał Przedmiotu- w mechanice gry ilość użyć póki ów potencjał się nie wyczerpie.
Poniższa tabela pokazuje poziom Potencjału Przedmiotu, w zależności od sukcesu dostrojenia. Potencjał oznaczamy na karcie postaci jak każdy inny Tor Presji:
| MS dostrojenia | Potencjał |
|---|---|
| 0 | [ ] |
| 1 | [ ] [ ] |
| 2 | [ ] [ ] [ ] |
| 3 | [ ] [ ] [ ] [ ] |
| 4+ | [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] |
Po dostrojeniu, przedmiot należy go aktywować. Wystarczy do tego niewielki akt woli, posiadacz amuletu (czy jakiegokolwiek innego przedmiotu magicznego) zawsze jest świadomy aktywności tego przedmiotu. Przedmiot jest tak długo aktywny, póki nie zaznaczymy wszystkich pól na Torze Potencjału Przedmiotu.
Kiedy zaznaczamy pole? Wtedy gdy korzystamy z mocy przedmiotu. Czasem takie użycie wymaga akcji, czasem nie - zależnie od przedmiotu i charakteru wsparcia jakie zapewnia.
Jeśli przedmiot ma zaznaczone wszystkie pola na Torze Potencjału (jako magiczny przedmiot wpisany jest na kartę postaci, łatwo więc ten proces śledzić), przestaje aktywnie wspierać właściciela.
By go napełnić mocą mamy jeden sposób – godzinna medytacja (wszystkie pola zostają „odświeżone”) w określonych warunkach. Zwykle jest to specyficzny czas opisany w charakterystyce przedmiotu, na przykład: podczas pełni obu księżyców, kiedy granica między Zaświatami jest najcieńsza. Mogą to być również inne warunki, np. raz na scenę czy raz na sesję - każdy typ przedmiotów magicznych może mieć swoje wymagania.
Czy można używać jednocześnie kilku przedmiotów? Oczywiście można. Należy jednak pamiętać, że kolejny przedmiot wymaga również procesu dostrojenia. Nie można jednocześnie dostrajać więcej niż jeden przedmiot na raz (to znaczy, że dla każdego przedmiotu trzeba z osobna przeprowadzać proces dostrajania).
Każdy test dostrojenia kolejnego przedmiotu jest trudniejszy o 1 poziom. Jeśli więc mamy już jeden amulet i chcemy dostroić drugi (którego trudność bazowa jest przeciętna (+0)), to realna trudność tego procesu będzie już niezła (+1). Jak widać warto na początek dostrajać potężniejsze przedmioty (z większą trudnością dostrojenia), a te słabsze później, kiedy już dysponujemy innym przedmiotem magicznym.